Jeśli zależy Ci na stworzeniu zorganizowanej i przyjaznej dla użytkownika witryny WordPress, musisz nauczyć się efektywnie wykorzystywać zarówno kategorie, jak i tagi. Są one kluczową funkcjonalnością dla postów. Te dwie taksonomie służą różnym celom, a zrozumienie ich różnic jest kluczem do wykorzystania ich w celu optymalizacji nawigacji w witrynie i SEO. W tym artykule zebrałem dla Ciebie kluczowe informacje na ten temat. Jeżeli nie wiesz jeszcze jak stworzyć wpis kliknij tutaj.
- Co to są tagi postów?
- Czym są kategorie postów?
- Kiedy używać tagów, a kiedy kategorii?
- Jak wybrać słowa do tagów postów?
- Czy powinienem dzielić posty na mniejsze publikacje?
Co to są tagi postów?
Tagi w WordPressie to określone słowa kluczowe lub frazy opisujące szczegóły postu, który publikujesz. Można powiedzieć, że służą do mikrokategoryzowania treści i ułatwiają użytkownikom znajdowanie powiązanych postów.
Tagi umożliwiają bardzo szczegółowe opisanie wpisu. Na przykład post na blogu dotyczący wizytówki firmy w Google może zawierać tagi takie jak „wizytówka”, „google maps”, „pozycjonowanie” i „seo lokalne”, aby wyróżnić kluczowe elementy. W tym samym czasie Twój wpis przypiszesz do jednej kategorii, np. Pozycjonowanie lub SEO.
Tagi bardzo mocno usprawniają nawigację, łącząc powiązane treści, które mogą nie należeć do tej samej kategorii. A więc pomagają użytkownikom odkryć więcej treści, które ich interesują i zatrzymają ich na Twojej stronie dłużej.
Jeśli odpowiednio użyjesz tagów i powiążesz ze sobą treści, a także skoncentrujesz się na kluczowych tagach, frazach, mogą one poprawić SEO. Umożliwia to wyszukiwarkom lepsze zrozumienie relacji pomiędzy różnymi fragmentami treści w Twojej witrynie.
Czym są kategorie postów?
Kategorie w WordPressie to szerokie grupy treści zaprojektowane tak, aby obejmowały szeroką gamę postów. Każdy post musi należeć do co najmniej jednej kategorii. W dużym uproszczeniu, kategorie są zbiorami publikacji na określony, dosyć ogólny temat. Na przykład blog technologiczny może zawierać kategorie takie jak „Oprogramowanie”, „Sprzęt” i „Gadżety”. Blog o pozycjonowaniu zaś „Poradniki”, „Narzędzia” i „Case study”.
Kategorie można zagnieżdżać, tworząc strukturę hierarchiczną, umożliwiającą tworzenie kategorii nadrzędnych i podrzędnych. Pomaga to w organizowaniu treści w szersze i bardziej szczegółowe tematy. Jeśli więc zechcesz utworzyć kategorię „Przepisy”, jej kategoriami podrzędnymi mogą być np. „Obiady”, „Kolacje” i „Desery”.
W przeciwieństwie do tagów każdy post publikowany w witrynie WordPress wymaga posiadania kategorii. Jeśli nie przypiszesz kategorii, WordPress domyślnie ustawi opcję „Bez kategorii”. Może to sprawić, że Twoja witryna będzie wyglądać nieprofesjonalnie. To oczywiście także jest kategoria, ale domyślna, bez żadnego celu.
Kiedy używać tagów, a kiedy kategorii?
Nie masz wyboru w tej kwestii, gdyż oba „narzędzia” służą czemuś innemu. Chociaż mają wspólny mianownik, w postaci „powiązania tematycznego” publikowanych wpisów. Zgodnie z tym, co napisałem wyżej, musisz przypisać każdy post/wpis do co najmniej jednej kategorii. Jednocześnie nie zaleca się przypisywania ich do większej liczby kategorii, gdyż w ten sposób kategorie tracą swój sens działania. I może to być dobry znak, aby poprawić ich strukturę, tworząc nowe lub zmieniając istniejące.
Tagi, z uwagi na to, że przedstawiają kluczowe zagadnienia lub hasła, omawiane we wpisach, kategoryzują publikacje wg. mniejszych zawartości. Jeśli więc napiszesz artykuł z przepisem na smaczny obiad, to tagami połączysz go z innymi wpisami, np. z uwagi na użyte składniki. Analogicznie, jeśli we wpisie używasz zbyt wielu tagów, rozważ podzielenie artykułu lub zastanów się, czy każdy tag pełni swoją funkcję.
- Użyj podkategorii, aby lepiej uporządkować treść w ogólnych kategoriach i upewnij się, że każdy post jest przypisany do najodpowiedniejszej kategorii.
- Używaj konkretnych i odpowiednich tagów, które dokładnie opisują treść Twojego wpisu. Unikaj używania zbyt wielu tagów; skoncentruj się na kluczowych terminach, które są unikalne dla postu.
Jak wybrać słowa do tagów postów?
To dobre i ważne pytanie, ponieważ tagi nie powinny być przypadkowe. Wybór odpowiednich tagów wymaga strategicznego podejścia. Jest to kluczowe do skutecznego opisania Twojego posta i treść związaną z linkiem. Mogą one też odnosić się do wcześniej wykonanej analizy SEO, pod kątem doboru tagów i odpowiednich słów kluczowych.
Używaj słów kluczowych, które są powiązane z Twoim postem i które prawdopodobnie będą wyszukiwane przez użytkowników. Wybierz w tym celu konkretne terminy opisujące treść we wpisie, np. jeśli piszesz artykuł o przepisie na obiad, tagami będą frazy takie jak „obiad”, „kotlet”. Unikaj zbyt szerokich tagów, ponieważ nie wnoszą one zbyt dużej wartości, np. „przepyszny obiad”.
I co najważniejsze, używaj tagów w wielu postach, aby tworzyć połączenia między powiązanymi treściami, co usprawnia nawigację i SEO. Istotne jest, abyś pochylił się nad strategią tagów. Ułatwi Ci to tworzenie wpisów i zarządzanie nimi, co przełoży się na budowanie wzajemnych relacji.
Rozumiejąc i odpowiednio wykorzystując kategorie i tagi, możesz znacznie poprawić strukturę swojej witryny, nawigację i wydajność SEO. Kategorie powinny być używane w przypadku szerokich grup tematycznych, natomiast tagi powinny dostarczać konkretnych szczegółów na temat Twoich postów, tworząc solidny i przyjazny dla użytkownika system organizacji treści.
Czy powinienem dzielić posty na mniejsze publikacje?
Jeśli tworzysz tekst, artykuł, wpis i zaczynasz bez końca dodawać do niego tagi lub/i przypisywać ten sam artykuł do wielu kategorii, warto, abyś zastanowił się, czy nie podzielić takiej publikacji na mniejsze.
Długa treść może być korzystna dla SEO i zaangażowania użytkowników, ale czasami lepiej jest podzielić długie artykuły na mniejsze, bardziej szczegółowe posty. Nie tylko dostarczysz konkretnych informacji, ułatwisz poruszanie się po publikacji, ale też zyskasz dodatkowe linkowanie wewnętrzne. Jeśli artykuł opiszesz 4-5 kluczowymi tagami, to wystarczające, aby był skuteczny.
Dla Google duże znaczenie ma to, aby artykuł zawierał przede wszystkim odpowiedź na tytuł (meta title) i pokrywał się treścią z nim, podobnie jak z opisem (meta description).