Obserwuj

Keep Up to Date with the Most Important News

By pressing the Subscribe button, you confirm that you have read and are agreeing to our Privacy Policy and Terms of Use

Czym różni się strona od postu w WordPress?

Zrozumienie różnic między stronami i postami w CMS WordPress ma kluczowe znaczenie dla skutecznej organizacji całej witryny oraz strategii dotyczącej publikacji treści. Chociaż oba są podstawowymi typami treści w WordPressie, służą różnym celom. Wyjaśnię Ci różnice między nimi i pokażę odpowiednie przypadki użycia.

Czym są posty w WordPress?

Posty WordPress to pojedyncze fragmenty treści często używane do blogowania, jak również aktualizacji wiadomości. Są przeznaczone do treści dynamicznych, czyli takich, które zmieniają się w czasie i zazwyczaj zawierają sygnaturę czasową wskazującą, kiedy zostały opublikowane.

Oczywiście, możesz stosować posty/wpisy WordPress do utworzenia, np. katalogów czy bazy wiedzy, jak ten blog z poradami, wyłączając funkcje odpowiedzialne za widoczność daty publikacji, itp, ale nie chodzi tylko o to, co publikujesz, ale również, w jaki sposób możesz tym zarządzać. To jest kluczowy mechanizm, który również odróżnia posty od stron od strony technicznej:

Advertisement

Treść dynamiczna

Posty są uporządkowane chronologicznie. Każdy post jest opatrzony datą i zazwyczaj wyświetlany na stronach bloga w odwrotnej kolejności chronologicznej, a więc najnowszy na górze. Dzięki temu posty nadają się do treści, które wymagają regularnej aktualizacji, takich jak artykuły prasowe, wpisy na blogach, a także ogłoszenia. Posty mają charakter społecznościowy. Możesz dodawać do nich sekcje komentarzy oraz przyciski udostępniania w mediach społecznościowych, które zachęcają czytelników do zaangażowania czy interakcji.

Kategoryzacja i tagowanie

Posty możesz grupować za pomocą kategorii oraz tagów, co pozwala na uporządkowaną i łatwą w obsłudze organizację treści. Kategorie zapewniają szeroką strukturę organizacyjną, natomiast tagi oferują bardziej szczegółowe skojarzenia. Ta kategoryzacja poprawia komfort użytkownika, a także pomaga w odkrywaniu treści, a także SEO, umożliwiając wyszukiwarkom lepsze zrozumienie struktury witryny i tematyki treści.

Czym są strony WordPress?

Natomiast, strony WordPress to statyczne typy treści, używane do informacji, które rzadko się zmieniają. W przeciwieństwie do postów, strony nie wyświetlają daty publikacji i nie są uporządkowane chronologicznie. Podobnie jak w przypadku postów, też możesz korzystać z różnych narzędzi, aby tworzyć niestandardowe strony, jak również dodawać mechanizmy zarządzania nimi. W podstawowej wersji WordPess jest to uproszczone. Spójrz:

Treść statyczna

Strony doskonale nadają się do treści statycznych, które nie wymagają częstych aktualizacji. Przykładami są strony „O nas”, „Kontakt” i „Polityka prywatności”. Ten typ treści jest niezbędny do zapewnienia podstawowych informacji o Twojej witrynie lub firmie, które pozostają aktualne przez długi czas.

Struktura i hierarchia

Strony można organizować hierarchicznie, ze stronami nadrzędnymi i podrzędnymi, aby utworzyć logiczną strukturę witryny. Ta funkcja zagnieżdżania pomaga w tworzeniu przejrzystej oraz łatwej w nawigacji architektury witryny. Na przykład możesz mieć stronę nadrzędną o nazwie „Usługi” ze stronami podrzędnymi dla każdej konkretnej oferowanej usługi.

Kiedy używać postów, a kiedy stron?

Jeśli zakładasz stronę internetową, ważne jest, abyś odróżniał od siebie oba typy publikacji i zdecydował, który z nich będzie najlepszy do treści, jakie dodajesz oraz funkcji dodatkowych, jakich oczekujesz, np. mechaniki sortowania treści. Oczywiście za pomocą wtyczek WordPress możesz przerobić zarówno strony, jak również posty w taki sposób, że ich funkcje będą do siebie zbliżone lub całkowicie różne i inne od początkowego założenia. Zakładając jednak, że nie oczekujesz złożonych rozwiązań, to wybór między postami a stronami jest dość prosty:

  1. Chcesz prowadzić bloga? Będziesz przede wszystkim wykorzystywał posty, aby zapewnić czytelnikom strumień świeżego contentu. Wpisy nadają się również do wszelkich treści, które korzystają z interakcji użytkownika, takich jak samouczki, aktualizacje produktów czy osobiste historie. Są niezbędne, aby utrzymać zainteresowanie odbiorców regularnie aktualizowanymi materiałami. Jak utworzyć nowy post w WordPress?
  1. Strony najlepiej nadają się do przechowywania treści, które dostarczają odwiedzającym istotne informacje i nie wymagają częstych zmian. Obejmuje to strony statyczne, takie jak strony główne, strony docelowe, opisy produktów albo informacje o firmie. Strony nie są przeznaczone do przechowywania treści wrażliwych na czas, ale raczej do budowania podstawowej struktury Twojej witryny. Jak dodać nową stronę w WordPress?
  2. Czy mogę tworzyć inne typy treści?

    Tak! Oprócz standardowych stron i postów WordPress umożliwia tworzenie niestandardowych typów postów (CPT) dla różnych innych potrzeb związanych z treścią. Może to być wszystko – karty produktów, referencje, wydarzenia, przepisy itp.

    Niestandardowe typy stron czy wpisów/postów możesz tworzyć m.in. za pomocą edytora blokowego wbudowanego w WordPress, kreatorów stron WWW, jak Divi czy Elementor, jak również innych wtyczek, skoncentrowanych wyłącznie na edycji typów postów, jak popularna Custom Post Type.

    Niestandardowe typy postów (CPT)

    Skoro już o CPT wspomniałem, pozwól, że przybliżę Ci ten temat. CPT są niezwykle elastyczne i można je dostosować do konkretnych potrzeb w zakresie treści. Na przykład witryna e-commerce może używać niestandardowego typu postu dla produktów, który zawiera określone atrybuty, takie jak cena, SKU oraz zdjęcia produktów.

    Korzystanie z wtyczek

    Wracając do wtyczek w WordPress. Wiele wtyczek może rozszerzyć możliwości WordPress, aby obsługiwał różne typy treści. Najlepszym przykładem może być wtyczka WooCommerce, która tworzy niestandardowy typ postu dla produktów, ułatwiając zarządzanie sklepem internetowym. Podobnie wtyczki dla biur nieruchomości mogą wprowadzać wykazy i listy przedmiotów własności jako niestandardowy typ postu, każdy z polami dostosowanymi do danych nieruchomości.

    Pamiętaj, że nie chodzi tylko o „strony”. WordPress oferuje elastyczność, więc eksploruj różne typy treści w zależności od przeznaczenia witryny i odbiorców.

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Keep Up to Date with the Most Important News

By pressing the Subscribe button, you confirm that you have read and are agreeing to our Privacy Policy and Terms of Use
Advertisement