Nie ma nic bardziej frustrującego niż napotkanie na problemy techniczne na własnej stronie internetowej, zwłaszcza kiedy Twoi użytkownicy są online. W takich momentach tryb konserwacji WordPress okazuje się niezastąpiony. Dzięki niemu możesz wykonywać niezbędne aktualizacje i prace konserwacyjne bez obawy o zaskoczenie odwiedzających. W tym artykule wyjaśnię Ci, co dokładnie oznacza komunikat systemowy o niedostępności witryny z powodu zaplanowanych prac konserwacyjnych i jakie są jego skutki.
- Czym jest tryb konserwacji w WordPress?
- Czy tryb konserwacji WordPress to błąd, czy komunikat informacyjny?
- Czy tryb konserwacji jest trybem automatycznym?
- Strona pozostała w trybie konserwacji i nie uruchamia się – co robić?
Tryb konserwacji zawiesza widoczność strony WordPress dla użytkowników. Dzięki niemu Twoja witryna jest bezpieczna podczas aktualizacji, a użytkownicy są odpowiednio poinformowani o zaplanowanych pracach konserwacyjnych, poprzez wyświetlenie komunikatu „Witryna jest tymczasowo niedostępna z powodu zaplanowanych prac konserwacyjnych. Zapraszamy ponownie za minutę„.
Czym jest tryb konserwacji w WordPress?
Tryb konserwacji w WordPress jest stanem, w którym Twoja witryna jest tymczasowo niedostępna dla odwiedzających, co pozwala na bezpieczne przeprowadzenie, przykładowo, jej aktualizacji lub innych prac technicznych.
Tryb konserwacji automatycznie włącza się podczas aktualizacji rdzenia WordPress, a także aktualizacji motywów i wtyczek. Oczywiście, jeśli zechcesz, możesz ten tryb uruchomić ręcznie, co spowoduje tymczasowe „zawieszenie” strony i wyświetlenie komunikatu technicznego.
Co ważne, kiedy tryb konserwacji jest aktywny, WordPress tworzy specjalny plik .maintenance w głównym katalogu witryny, na serwerze FTP, co powoduje wyświetlenie standardowego komunikatu o niedostępności strony, tj. tytułowego:
Ten komunikat informuje użytkowników o tym, że witryna jest chwilowo niedostępna i sugeruje, aby wrócili później.
Czy tryb konserwacji WordPress to błąd, czy komunikat informacyjny?
Odpowiedź jest oczywista, tryb konserwacji w WordPress nie jest błędem, lecz komunikatem informacyjnym. Jego celem jest poinformowanie użytkowników o zaplanowanych pracach technicznych, które mogą wpływać na dostępność strony.
Jest to standardowa procedura, która pomaga uniknąć problemów technicznych i zapewnia bezpieczeństwo CMS podczas aktualizacji. A przede wszystkim gwarantuje, że użytkownicy nie będą widzieli błędów i komunikatów technicznych podczas aktualizacji.
Od opisanej wyżej reguły istnieje pewien wyjątek. Jest to sytuacja, w której komunikat jest wciąż widoczny, nawet gdy aktualizacja zakończyła się lub upłynęło więcej czasu, niż zwykle potrzebne jest na jej ukończenie. Nietrudno, abyś się domyślił, że ten stan, nie oznacza nic dobrego, a prawdopodobnie w witrynie WordPress wystąpił błąd. O tym, jak go naprawić, dowiesz się na końcu artykułu.
Czy tryb konserwacji jest trybem automatycznym?
Tak. Tryb konserwacji jest automatycznie włączany podczas przeprowadzania aktualizacji systemu, wtyczek lub motywów. Możesz go także wywołać ręcznie.
Strona pozostała w trybie konserwacji i nie uruchamia się – co robić?
Jeśli aktualizacja zostanie przerwana lub wystąpi problem, tryb konserwacji może pozostać aktywny, blokując dostęp do witryny.
Najprostszym rozwiązaniem i w zasadzie pierwszym, jaki powinieneś wykonać, jest odświeżenie widoku strony w przeglądarce. Możesz skorzystać w tym celu z klawisza F5, kombinacji CTRL + F5 czy ręcznie wywołać odświeżenie za pomocą przycisku Odśwież, a także wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki jeśli uznasz to za konieczne.
Strona WordPress wciąż nie działa? Kolejnym krokiem jaki możesz podjąć jest usunięcie pliku .maintenance z głównego katalogu witryny za pomocą FTP lub menedżera plików na serwerze hostingowym, np. w DirectAdmin. Wspominałem o nim na początku artykułu, jest on tworzony właśnie na czas aktualizacji i wywołuje komunikat techniczny. Po usunięciu tego pliku Twoja witryna powinna wrócić do normalnego funkcjonowania. Ważne jest także wyczyszczenie pamięci podręcznej (cache) witryny, czyli powtórzenie kroku pierwszego.
Jeśli strona wciąż nie działa, z dużym prawdopodobieństwem zobaczysz informację, np. o błędzie krytycznym w WordPress. Czym on jest spowodowany? W większości przypadków ma dwa korzenie, to nieaktualne wtyczki lub motywy, albo sam WordPress, a więc i brak kompatybilności między nimi. Jak naprawić ten problem wyjaśniam w osobnym artykule.