Zmiana hasła do użytkownika bazy danych MySQL w DirectAdmin może wydawać się skomplikowana. Jest to jednak kluczowa kwestia dla bezpieczeństwa i poprawnego działania aplikacji webowych, takich jak WordPress. Jeśli nie wiesz jak założyć bazę danych to kliknij tutaj. W tym artykule wyjaśniam krok po kroku, jak zmienić hasło użytkownika bazy danych w panelu DirectAdmin oraz dlaczego powinieneś pamiętać o aktualizacja hasła w aplikacji.
- Hasło do bazy danych a hasło użytkownika bazy danych
- Zmiana hasła użytkownika bazy danych w DirectAdmin
- Aktualizacja hasła w aplikacjach, np. WordPress
Hasło do bazy danych a hasło użytkownika bazy danych
Każda baza danych potrzebuje trzech kluczowych elementów do konfiguracji: nazwy bazy danych, nazwy użytkownika oraz hasła.
W praktyce, hasło do bazy danych i hasło użytkownika to zazwyczaj to samo. Różnica polega na tym, kto ma dostęp do bazy danych i w jaki sposób rozumiemy samo pojęcie hasło bazy danych. Wyjaśnię Ci to na przykładzie:
- Kiedy tworzysz bazę danych, automatycznie tworzony jest główny użytkownik z pełnymi uprawnieniami. Jeśli nie zmienisz tego ręcznie, nazwa użytkownika jest taka sama jak nazwa bazy danych. Dlatego często mówi się o zmianie hasła do bazy danych, gdy naprawdę chodzi o zmianę hasła tego użytkownika.
- Możesz dodać więcej użytkowników do jednej bazy danych. Każdy z nich może mieć różne uprawnienia, w zależności od przydzielonych ról. W takim przypadku mówimy o zmianie hasła konkretnego użytkownika.
Gdy tworzysz bazę danych, główny użytkownik ma domyślne uprawnienia i jego hasło często nazywane jest „hasłem do bazy danych”. Możesz dodawać więcej użytkowników, każdy z unikalnym hasłem i uprawnieniami. Zmiana hasła do bazy danych zazwyczaj dotyczy głównego użytkownika z pełnymi uprawnieniami.
Zmiana hasła użytkownika bazy danych w DirectAdmin
Kiedy tworzysz nową bazę danych w DirectAdmin, automatycznie tworzony jest również użytkownik tej bazy danych z przypisanym hasłem. Hasło do bazy danych to kluczowy element bezpieczeństwa, który pozwala na dostęp i zarządzanie danymi przechowywanymi w bazie. Z tego względu, znajomość hasła użytkownika bazy danych jest niezbędna, aby móc efektywnie korzystać z narzędzi administracyjnych i aplikacji, takich jak WordPress.
Zmiana hasła użytkownika bazy danych:
- Uruchom panel administratora hostingu DirectAdmin
- W menu nawigacji odszukaj sekcję Zarządzaj/Zarządzanie kontami > Bazy danych.
- Wybierz interesującą Cię bazę danych i kliknij Zarządzaj.
- W nowym widoku zobaczysz m.in. użytkowników bazy danych.
- Skorzystaj z opcji Zarządzaj, przy wybranym przez Ciebie użytkowniku, aby m.in. zmienić hasło dostępu użytkownikowi.
- W sekcji Zarządzanie hasłami wprowadź nowe hasło dostępu dla użytkownika,
- Zapisz zmiany klikając Zmiana hasła.
Lista użytkowników baz danych:
Panel administracyjny DirectAdmin posiada wygodny interfejs, który w obszarze zarządzania bazami danych posiada opcje wyboru widoku. W sekcji Zarządzaj/Zarządzanie kontami > Bazy danych możesz przełączyć się pomiędzy listą baz danych a listą użytkowników baz danych (wszystkich). Dzięki tej funkcjonalności szybko przejdziesz do wyboru użytkownika i zmiany hasła.
Wadą tego rozwiązania jest to, że lista użytkowników dotyczy wszystkich użytkowników baz danych. Jeśli nie wiesz, do której bazy danych przypisany jest, który użytkownik, konieczne będzie sprawdzenie każdego konta po kolei.
Aktualizacja hasła w aplikacjach, np. WordPress
Po zmianie hasła użytkownika bazy danych w DirectAdmin musisz również zaktualizować te informacje w plikach konfiguracyjnych aplikacji, które korzystają z tej bazy danych. W przypadku CMS WordPress plikiem odpowiedzialnym za jego konfigurację jest wp-config.php. Znajdziesz go w katalogu głównym strony WordPress na serwerze FTP. Za pomocą panelu DirectAdmin łatwo uruchomisz menedżera plików i przejdziesz do jego edycji. Instrukcję krok po kroku znajdziesz w osobnym artykule, jaki dla Ciebie opracowałem.
Pamiętaj, że ważne jest określenie, któremu użytkownikowi bazy danych zmieniasz hasło i w jakim celu. Twoja baza danych może mieć wielu użytkowników. Wybrane konta są synchronizowane z aplikacjami. Służą do ich obsługi, a pozostałe jedynie zapewniają dostęp i zarządzanie bazą, np. z poziomu PhpMyAdmin.